tiistai 28. huhtikuuta 2020

Kuulumisia ja ostorajat

MM -kisat siirtyi vuodella ja harrastuskauden aloituksesta ei ole mitään tietoa. Vapaapäiviä on ollut melkoisesti ja lomautuksia 5 päivää. Työt on ollut mallia etä eikä ihan joka päivä ole ollut kokonaista työpäivää. 

Aikaa on ollut monenlaiseen, tärkeimpänä niistä romaanin kirjoittamisen aloittaminen. Hah, tuskin siitä oikeaa kirjaa tulee, mutta olen odottanut tätä hetkeä viimeisen kymmenen vuotta, että milloin tulee se "saat sen mistä luovut" ilmiö ja nyt se on tullut. Työ kulkee nyt nimellä "romaaninkirjoitusharjoitus". Siitä on ehkä noin 1/10 valmiina. 

Kymmenen vuotta sitten harrastin kirjoittamista. Olin kirjoittanut pari näytelmää, jotka esitettiin ammattiteatterissa ja epäonnistunut kolmannessa surkeasti. Olin kirjoittanut novelleja ja saanut niitä mukaan antologioihin. Sain yhden novellin Parnassoon, joka on kirjallinen huippuhetkeni ilman muuta. Yritin kirjoittaa novellikokoelman, mutten osannut kirjoittaa riittävän montaa novellia, jotta niistä olisi ollut kokoelmaksi. Osallistuin kirjoituskilpailuihin, kunniamainintoja tuli, rahapalkintoja ei herunut. Tuntui turhalta, tuntui ettei ole mitään sanottavaa ja sitten päätin lopettaa kirjoittamisen. Kirjoittamisesta luopuminen oli helpottavaa. Se tuntui tappiolta jonkun aikaa ja sen jälkeen valinnalta. En kuitenkaan päättänyt etten koskaan enää kirjoita ja nyt se on tän koronan vuoksi tullut takaisin mun elämään. Aivan yllätäen, ystävän äkillisen poistumisen jälkeen kirjoittaminen palasi elämään ja rentona, iloisena ja vapautuneena, ilman suuria unelmia, ilman älyttömiä tavoitteita. Lopetin haaveilun ja sinnikkään yrittämisen ja kun aika oli valmis sain tarinan ja nyt meinaan sen kertoa.

Jos palataan blogin aihepiiriin, niin olen vähän kartoittanut yhtiöitä, mitä voisin ostaa jos ne tippuu jollekin mulle sopivalle ostotasolle.

Jatkan edelleen rahastosijoittamista ja se tulee aina olemaan pääsijoitusmuotoni, mutta voisin kuvitella ostavani koronadipistä muutamaa yhtiötä pieniä määriä, mutta tiputuksen pitää silloin olla oikeasti iso. Saattaa siis olla ettei salkkuuni tule yhtään yhtiötä, mutta se ei haittaa. Suhtaudun tähän erittäin kevyellä asenteella ja maltan odotella.

Mulla on sellanen tunne, että tää elpyminen, joka on palauttanut salkkuni lähes ennalleen ja tappiolla ollaan enää vain muutamia satasia, on väliaikainen. Tein muutaman ylimääräisen rahastomerkinnän tossa keväällä, mutta muuten olen keskittynyt pitämään käteiseni puskurina lomautuksia ja muita huolia varten.

Katselen tilanetta syksyyn, vähintään syyskuuhun, ehkä jopa joulukuuhun. Jos yhtiöt laskee oikeasti paljon, ostan niitä joita olen suunnitellut ostavani. Jos ne ei laske oikeasti paljon, mä en tarvii niitä, rahastot riittää. 


Laitan tähän listan yhtiöistä joita seuraan. Olen valinnut yhtiöt sillä ajatuksella, että tää koronadippi ei todennäköisesti tapa näitä yrityksiä ja ne tulee toipumaan loulta vähintään sille tasolle, mistä ne on alkanu laskea. Olen kerännyt jokaisesta yhtiöstä alimman ja korkeimman kurssin viimeisen 10 vuoden ajalta ja näiden perusteella tulen tekemään päätökseni. Ekana sis alin kurssi, suluissa korkein ja lihavoituna tämän hetkinen kurssi.

Cargotec 17.95, (55.55), 18.04


Terveystalo 7.28, (12.40), 9.31

Revenio 0.970, ( 29.02), 23.28 Tässä ostoraja poikkeuksellisesti n.10-12e

Harvia 4.95, (11.47), 9.77  

Ponsse 5.81 (31.79) 22.71

Huhtamäki 7.79 (40.89) 30.46

Vaisala  7.40 ( 33.86)  28.26

Marimekko 6.71 (38.34) 24.71

Nokia 1.56  (8.47)  3.03

Wärtsilä  5.95  (19.81) 6.58

Neste 3.44 (37.90) 30.96

Fortum 12,09 (23,21) 14,84



Ihan kiveenhakattua ostorajaa en ole päätänyt, mutta ajatus on, että jos joku näistä yhtiöistä laskee sille tasolle, millä se on ollut alimmillaan viimeisen kymmenen vuoden aikana, niin ostan sitä varmasti. Poikkeuksena Nokia, jota en ehkä osta lisää. Muutamalla yhtiöllä raja voi olla myös ylempänä kuin toi alin summa.  Seurailen näitä yhtiöitä. Luulen että syksyllä joku näistä voi olla mun ostorajoilla ja silloin on mun paikka iskeä kiinni.

Cargotec on todella lähellä rajaa jo nyt, samoin Wärtsilä. Osa yhtiöistä niin kuin vaikka Neste, tuskin romahtaa tolle alimmalle tasolle. Niille pitää määritellä syksymmällä joku ostoraja, kunhan näke mitä tää korona oikeasti vaikuttaa.

Hah, ei taida olla mikään tavanomainen sijoitussuunnitelmatapa, mutta eipä ole tavanomainen aikakaan. :) Näillä mmennään. 





















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Taloustilanne vuoden 2021 päätyessä

  Vuoden 2021 päättyessä rahatilanne on tämä: Nordnet: 18786e (osakkeet 15475, rahastot 932 ja tilillä 2380) Pankki 2119e Käteinen 220e  Yht...