torstai 18. lokakuuta 2018

Korotin just palkkaani

Mulla on ollut vuosia tapana tarkistaa veroprosenttini loppuvuodesta. Olen yleensä tehnyt niin että olen alkuvuodesta pikkuisen korottanut verottajan ehdottamaa prosenttia ja sitten olen lokakuussa mennyt verotoimistoon ja pienentänyt prosentin kahdele viimeiselle kuukaudelle. Tällä tavalla toimien saan mahdolliset veronpalautukseni käyttöön saman tien, eikä niitä tarvitse odottaa vuotta. 

Nyt kun on sähköiset palkkanauhat ja sähköinen verokortin tilausmahdollisuus, niin teinpä tämän korjauksen nyt tässä sohvalla ja uusi verokortti napsahtaa luukusta ensiviikolla kotiin.

Kahden viimeisen kuun nettopalkka on nyt 120e/kk isompi kuin ilman tota tiputusta. Mun tuloissa on se on hyvä summa.

Matalapalkkaisena veroprosenttini on varsin pieni. Mä muistelen aikaa jolloin aloitin työelämässä vuoden 1989 paikkeilla niin veroprosenttini oli lähempänä 25%. Siitä se on vuosien varrella pikkuhiljaa tippunut niin, että tänä vuonna prosenttini oli 15% ja nyt marras-joulukuussa 10%. Ei ihme että hyvinvointivaltio on velkaantunut kun veroja on näin rajusti laskettu ja palveluja kuitenkin yritetty ylläpitää yhtä hyvinä kuin aiemmin.

Mä olen pienituloisena tavallaan etuoikeutettu tässä suhteessa. Saan tehdä helpohkoa työtä, ilman isoa tulosvastuuta ja matalan verotuksen ansiosta palkka riittää hyvin elämään, harrastuksiin ja säästämiseen. Ja siis puhun nyt velattoman, kahden hengen taloudessa asuvan, lapsensa aikuiseksi saaneen suulla. Elämä on kevyttä just nyt, mutta se tulee tiukkenemaan viimeistään 13 vuoden päästä jolloin jäänen eläkkeelle. Ja sitä varten olen nyt alkanut varautua.

Pankin vaihto on edennyt. Sähköiset laskut olen siirtänyt uuteen pankkiin ja vanhassa pankissa on rahaa enää laskujen maksamiseen. Palkka ja vuokran maksu pitää vielä siirtää uuteen pankkiin. Ja varmaan pitää käydä vanhassa pankissa, koska haluaisin lopettaa pankkitilini siellä, mutta mulla on edelleen se niiden rahasto, eikä sitä nyt kannata lopettaa, kun kurssi on romahtanut. Niin pitää tietää että miten sen kanssa jatkossa toimin kun olen toisen pankin asiakas. 


Eilen perustin uuden rahastosäästön S-pankin säästäjään. Rahaston kulut on 0,5% eli suht alhaiset. Tarkoituksena olis säästää sinne vähintään 50e/kk ainakin sen 13 vuoden ajan joka on eläkeikään matkaa. Eli tääs rahasto olis sellanen johon ei missään nimessä kosketa ennen eläkeikää. OmaSp rahastoon menee 200/kk joka on yhteen rahastoon aika paljon, mut en ala sitä nyt tiputtamaan kun just korotin summaa. Loput säästöt saa mennä toistaiseksi S -pankin säästötilille, jonne kerään puskuria ja harrastusrahaa.

Nordnetin salasanat tais tulla tossa viikolla, kun onnistuin hävittämään sen ensimmäisen. Eli sinnekin availen varmaan rahastoja lähiaikoina. Jos vaikka vuoden alusta alkais laittaa niihin pohjoismaisiin superrahastoihin jokaiseen pikkuisen. Kun näyyttäis että tää kuluttaminen on nyt ollut ihan hallittua.

Ruokaan näkyy menevän enemmän kuin budjetoin, koska ostelen töihin evääksi eineksiä. Muu kulutus on vähäistä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Taloustilanne vuoden 2021 päätyessä

  Vuoden 2021 päättyessä rahatilanne on tämä: Nordnet: 18786e (osakkeet 15475, rahastot 932 ja tilillä 2380) Pankki 2119e Käteinen 220e  Yht...