maanantai 12. elokuuta 2019

Vespan kulut.

Veronpalautukset on siitä petollisia, että vaikka ne on omaa säästettyä palkkaa, niin niitä helposti pidetään ylimääräisenä rahana, joka yllyttää elintasoinflaatioon mitä suuremmassa määrin.

Pakko myöntää että vaikka kovasti suunnittelin suhtautuvani neutraalisti veronpalautuksiini viime vuoden lopulla, niin silti ne
 oli ne jättiveronpalautukset, jotka sai mut hankkimaan Vespan. En olisi ilman niitä ostanut mopoa, vaikka tilillä oli riittävästi rahaa myös ilman palautuksia.

No okei, olin haaveillut moposta muutaman vuoden ja tavallaan olin myös säästänyt rahat veronpalautusten muodossa, mutta en ollut säästänyt rahoja Vespaa varten. Tässä on iso ero. Jos mulla olis ollut viimeiset kaksi vuotta tili jonne olisin laittanut säästöön vesparahaa, kyse olisi ollut harkitusta hankinnasta. Nyt kyse oli pohjimmiltaan heräteostosta, aika isosta sellaisesta.

Tänä vuonna en saanut veronpalautusta. Tuli mätkyjä vitonen, eikä semmosta summaa tarvitse maksaa. Olen tosi iloinen että verotus onnistui. Olen saanut säästää rahastoihin verottajan asemasta. Rahastoihin säästettyjä rahoja ei käytetä heräteostoihin, toisin kuin verottajalle säästetyissä tuppaa käymään. 

Siskoni ehdotti Vespan asemasta sähköfillaria. Sanoin että ne on niin kalliita. Sisko sanoi siihen, että Vespa saattaa tulla pitkällä tähtäimellä kalliimmaksi. Avataan tähän nyt vespan kokonaiskulutus

Penno näyttää kategoriassa Vespa ja Vespan kulut summaa. 2696,53e Tästä itse Vespan osuus on 1200e Loput 1443e on mennyt vakuutuksiin, ajovarusteisiin, laturiin, lisälukkoon, isompaan huoltoon ja ison vian korjauskuluihin. Näiden kulujen lisäksi olen laittanut Vespan bensat omaan kategoriaansa. 165,59e  Nämä yhteensä laskettuna Vespan kokonaiskulut ovat 2862,09e

Sähköfillari olisi tullut jo nyt paljon halvemmaksi. Oikein hyvän sellaisen olisi saanut reilulla kahdella tonnilla, eikä muita kuluja olisi juuri tullut, paitsi vuosihuollot tietenkin. Mutta fillarilla en olisi saanut niitä juttuja mitä olen saanut mopolla ja siksi koen että sijoitus on kannattanut.

Ostamalla mopon, ostin myös jotain muuta. Ostin itseni moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Tasavertaiseksi katujen käyttäjäksi muiden ihmisolentojen kanssa. Hoidin autokorttini ajamattoman kakkosvaiheen aiheuttamaa märkivää haavaa muutamalla satasella. Voi olla että ajan tulevaisuudessa moottoripyöräkortin. En pidä enää autokorttiakaan täytenä mahdottomuutena. Minusta on tullut iso ihminen ja se on Mopon ansiota. 

2 kommenttia:

  1. Tiedän tuon tunteet ettei ole ihan samalla tasolla muiden kanssa. Ikäänkuin se ajokortti ja auto olisi jonkinlainen aikuistumiseen vaadittava juttu. Itselläni on kyllä ajokortti ja jopa kohtuullinen ajotaito, vaikka en ole eläessäni autoa omistanut. Tullut muiden autoilla ajettua männä vuosina. Kyllähän siitä ajokortista on ajoittain ollut hyötyä, lähinnä muutoissa ja no jossain töissäkin. Pakettiautoakin olen muuttojen yhteydessä rohjennut ajamaan. :) Siitä sain ekalla kerralla kyllä kiksejä. Joskus oon itsekin miettinyt mopon hankintaa, mutta olen kyllä niin rakastunut tähän matalakuluiseen elämääni, etten taida sitä ihan pian tehdä. Jos sitten eläkeläisenä. :D

    VastaaPoista
  2. Kyllä siitä todella lisäkuluja tulee. En tiedä onko mulla varaa mopoila eläkeläisenä. Pitää tehdä se nyt :)

    VastaaPoista

Taloustilanne vuoden 2021 päätyessä

  Vuoden 2021 päättyessä rahatilanne on tämä: Nordnet: 18786e (osakkeet 15475, rahastot 932 ja tilillä 2380) Pankki 2119e Käteinen 220e  Yht...