maanantai 17. syyskuuta 2018

Veronpalautukset

Verotuspäätös tuli eilen. Koska puoliso on yrittäjä en saa koskaan tietää lopullisia verojani keväällä vaan jostain syystä niiden pitää laskea puolison verotus ensin ja sitten vasta voidaan laskea mun verotus. En käsitä, kun en nyt kuitenkaan millään tavalla ole yrityksessä mukana.

Tavallaan ihan sama. Mulla ei tule mitään vähennyksiä verotukseen, niin olen pyrkinyt siihen että veroprosentti olis mahdollisimman oikea ja usein olen loppuvuodesta korjannut sitä pienemmäksi ja näin ollen ei ole tullut sen kummemmin palautuksia kuin jäännöksiäkään. Olen pitänyt tätä silleen hyvänä systeeminä että näin mulla on koko palkka aina ollut käytössä eikä missään valtion jemmassa odottelemassa. Jos rahaa jää palkasta yli siitä voi ihan itekin säästää itelleen veronpalautuksia jos haluaa että loppuvuodesta on käytössä vähän ylimääräistä.

Noin siis sanoo järkevä ihminen. Hiiteen järkevyys. Onhan ne palautukset kivoja, vaikkei niissä mitään järkeä olekaan. Olin vuorotteluvapaalla suurimman osan vuodesta 2017 enkä tajunnut laskettaa veroprosenttia uudestaan sitä varten. Tuloni olivat yli 10 000 e pienemmät kuin normaalisti joten oli aika selvää että jotain tulee takaisin. No tulihan sitä sitten. Enemmän kuin ikinä aiemmin.

Joulukuun 11.päivä tilille paukahtaa 1714e rahaa, eli mun tapauksessa puhutaan yhdestä ylimääräisestä kuukausipalkasta. Tähän saakka suurin palautus on ollut 700e, eli nyt oli kyllä aivan liikaa. Hävettää melkein, mutta olkoon. Säästöön nämä rahat menevät omallakinn tillä eikä kulutukseen. Vuorotteluvapaalla poltin lähes kaiken varallisuuteni, koska halusin matkustaa ja harrastaa sen kerran kun oli oikeasti aikaa sellaiseen. Jos verotus olisi ollut oikein, säästöön olisi voinut jäädä enemmän, tai sitten ei. Nyt kun verottaja vähän auttoi, niin mulla yllättäen onkin kohta taas säästötilllä se tavoittelemani kahden kuukauden palkka puskurirahastona.

Pientä rahastosäästöäni en laske puskuriksi. Ne on sitä mun lisäeläkettä, eikä niihin kajota ellei ole aivan pakko. Tosin viime syksynä oli pakko, kun piti ostaa uusi harrastusväline johon meni kerralla vähän enemmän. Nyt voisi toki palauttaa sen viime vuonna nostamani osuuden takaisin sinne rahastoon, mutta ei taida tulla palautettua. :) Haluan sen puskurin säästötilille, josta sitä on tarvittaessa nopea käyttää.

 Nostin rahastosäästöäni ja nyt menee aiemman satasen sijasta 200e/kk pankkini pieniriskiseen rahastoon. Säästökorotus palauttaa vuodessa takaisin sen rahan jonka lainasin sieltä harrastamiseen. Tämä riittää mulle. Onhan kuitenkin kyse pitkän ajan säästämisestä. Jos rahaa alkaa jäädä enemmän säästöön tämän blogiprojektin ja Pennoseurannan ansiosta niin kuin toivon ja oletan, avaan jonkun toisen "eläkesäästörahaston" vaikka vuoden päästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Taloustilanne vuoden 2021 päätyessä

  Vuoden 2021 päättyessä rahatilanne on tämä: Nordnet: 18786e (osakkeet 15475, rahastot 932 ja tilillä 2380) Pankki 2119e Käteinen 220e  Yht...